نگاهي گذرا به پايه گذاري سلسله گوگوريو در کره و منابع موجود در این زمینه

تبلیغات

نگاهي گذرا به پايه گذاري سلسله گوگوريو در کره و منابع موجود در این زمینه

قرن اول قبل از ميلاد را مي توان قرن شجاعان ناميد . در اين قرن در بسياري از کشورها و حتي اديان مردان بسيار بزرگي ظهور کردند . معروفترين اين مردان ژوليوس سزار ، کراسوس ، پمپي ، اکتاويوس اگوستوس و مارک آنتوني در روم ، کلئوپاترا در مصر ، سورنا ، ارد اول و فرهاد چهارم ( پيروزمند ) در ايران ، ووتي فغفور اصلاح طلب در چين ، حضرت يحيي تعميد دهنده (ع) و بالاخره حضرت مسيح ( ع ) هستند .
در ميانه قرن اول قبل از ميلاد و پس از آشوب هاي ناشي از مرگ ووتي فغفور چين ، در حاشيه شمال شرقي امپراتوري دورافتاده هان در چين ، در جنوب سرزمين حاصلخيز منچوري بنيان سرزمين کره گذاشته شد . پايه اين بنيان توسط جومونگ با تاسيس سلسله گوگوريو در دو سوي رود يالو گذاشته شد .
بررسي منابع تاريخي:
چهار منبع تاريخي قابل اعتماد درباره جومونگ وجود دارد . سامجوگ ساگي و منبع چيني آن کتاب خدمات وزير کره اي يوا ، مجموعه شعر و نقاشي موجود در کتاب ادبي سامجوگ يوسا و بالاخره کتيبه سنگي گوانگ گاتو در قرن چهارم و پنجم ميلادي اين چهار منبع هستند .
هر چند جومونگ يک شخصيت حقيقي است ، اما برخي از شعرا و داستان نويسان چيني و کره اي يک داستان اسطوره اي براي زندگي او ساخته اند . اين داستان سازي شباهت زيادي به کارنامه ارشير بابکان ساساني يا کوروپدي کتزياس در تاريخ ايران دارد .
داستان اسطوره اي جومونگ در سامجوگ يوسا سروده شده و به تصوير کشيده شده است . سامجوگ يوسا مجموعه داستان هاي اسطوره اي به صورت نقاشي و شعر درباره سرزمين کره باستان است . سامجوگ يوسا را مي توان معادل يک شاهنامه منقش کره اي فرض کرد .
سامجوگ ساگي منبع باستاني ديگر در قرن 12 ميلادي به درخواست پادشاه کره اي به نام گوريو و براساس گزارشات تاريخ نويسان چيني به ويژه تاريخ نگارش شده به وسيله وزير کره اي دربار چين ، يوا است . اين کتاب چيني باستاني ، خدمات وزير کره اي يوا ، نام دارد . متن چيني اين اثر را مي توان سومين منبع درباره دوره ابتدايي سلسله گوگوريو دانست .
بالاخره آخرين منبع درباره جومونگ کتيبه سنگي گوانگ گاتو بزرگ در قرن چهارم و پنجم ميلادي است . گوانگ گاتو نوزدهمين شاه سلسله گوگوريو بود .
داستان اسطوره اي جومونگ :
بر طبق اسطوره هاي جومونگ پسر هاي موسو و يوها است . هاي موسو با همسرش يوها در کنار رودخانه مقدس ازدواج کرد . رودخانه مقدس چون دخترش را مقدس تر از هاي موسو مي دانست ، از کنار همسرش ربود و به بويو برد . در دونگ بويو ، گوموآ حاکم بويو ، يوهاي زيبا را به عقد خود درآورد .
در افسانه جومونگ ، يوها به وسيله نوري باردار شد و فرزند در يک تخم حاوي انسان پديدار شد . يوها تلاش کرد ، که تخم را از بين ببرد ، اما نتوانست . فرزند هاي موسو پس از تولد جومونگ ( کمانداري بسيار ماهر در زبان باستاني بويو) ناميد . جومونگ در دربار گوموآ بزرگ شد .
جومونگ بر اثر اختلاف با بردران درپي اهداف خود براي تاسيس حکومت گوگوريو از بويو خارج شد . بر طبق اساطير با اسبي راهوار بويو را ترک کرد و زماني که به اولين رودخانه رسيد ، پلي از لاک پشت ها و ماهي ها به عبور او از رودخانه مرزي بويو کمک کردند . به اين ترتيب او به سرزمين جنوبي رودخانه مرزي رسيد و از بويو خارج شد . او پس از اين در سال 37 ق.م. اولين پادشاه گوگوريو گرديد و پنج قبيله موجود در اطراف جولبون را مطيع خود کرد . او در زمان با دومين همسرش سوسانو دختر يکي از بزرگان جولبون ازدواج کرد .
جومونگ و سلسله گوگوريو :
داستان حقيقي زندگي جومونگ شکلي ديگر دارد . در انتهاي قرن اول قبل از ميلاد در دوره اغتشاشات پاياني سلسله هان در چين شمالي ، سرزمين کره از نظر سياسي تابع پادشاهي هاي کوچک منچوري بود . مهمترين اين پادشاهي هاي کوچک بويو بود . گوموآ يکي از پادشاهان سرزمين بويو بود . يکي از زنان صيغه اي گوموآ يوها نام داشت . يوها در زبان کره اي باستان به معني دختري از خداي رودخانه هاباک است . يوها از ژنرالي به نام هاي موسو فرزند به نام جومونگ داشت . هاي موسو به معني پسر بهشتي است . جومونگ در دربار گوموآ بزرگ شد و رشد کرد . داستان زندگي جومونگ هم اکنون به صورت يک سريال زيبا به تصوير کشيده شده است . جومونگ حکومت مستقل نيمه رسمي اش را پس از جدايي از بويو در سال 58 ق.م. شروع کرد .
جومونگ پس از سال ها مقاومت در برابر دشمنان اولين پادشاهي از سه پادشاهي باستاني تاريخ کره را بنيان نهاد . او در سال 37 ق.م. پادشاهي گوگوريو را در اطراف رود يالو تاسيس کرد و اولين پادشاه کره شد . جومونگ پس نشستن بر تخت نام سلطنتي دونگ ميونگ سئونگ وانگ رابراي خود برگزيد . او در همين دوره يکي از دشمنانش ، سونگ يانگ را در بيرو پايتختش محاصره کرد و همچنين قبيله مهاجم کالگال را نيز شکست داد .
در سال 34 ق.م. جومونگ قصر و دژ پايتختش جولبون سئونگ را تکميل کرد .چهار سال بعد در سال 28 ق.م. فرمانده ارتش جومونگ ، ژنرال بووانام پادشاهي اکژو را شکست داد و پرنس نشين جومونگ را عملا ً تبديل به يک پادشاهي کرد . در همين دوران مادر جومونگ يوها در بويو درگذشت و در مقبره ملکه هاي سلطنتي بويو به خاک سپرده شد . اما جومونگ رابطه خود را با گوموآ قطع نکرد .
در سال 19 ق.م. اولين همسر جومونگ بانو يه سويا همراه با اولين پسر جومونگ ، يوري از بويو گريخت و به گوگوريو رفت . در گوگوريو بين يه سويا و سوسانو همسران جومونگ اختلافات بالا گرفت . مهمترين دليل اين اختلافات بر سر جانشيني جومونگ بين يوري پسر بانو يه سويا از يک سو و دو پسر سوسانو از جومونگ ، بيريو و اونجو از سوي ديگر بود . در نهايت سوسانو و پسرانش به شبه جزيره کره رفتند و پادشاهي بائکچه را تاسيس کردند . جومونگ در سن 42 سالگي در سال 19 ق.م. درگذشت . پس از جومونگ ، پسرش اولش يوري جانشين او شد . يوري از جنگجوترين پادشاهان کره است . 28 تن از اخلاف جومونگ تا سال 668 ميلادي به سلطنت خود در کره ادامه دادند . در اين سال حکومت سلسله گوگوريو پس از 716 سال بوسيله سلسله سيلا منقرض شد .
منابع مورد استفاده :
1. Asmolov, V. Konstantin. The System of Military Activity of Koguryo.
2. Jeon Ho-tae Goguryeo: In Search of Its Culture and History.
3. Samguksagi , concerning Goguryeo, volume 13 .
4. Shin, Hyoung-Sik, History of Koguryo .
 


برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.